Ja sådan kom der til at stå på qsl-kortet, som vi
har sendt ud som bekræftelse på de qso'er, vi kørte fra
Julianehåb.
Som "novicen" på holdet, der tog til Grønland, har
jeg påtaget mig at skrive en lille beretning om turen.
Gruppen, som i øvrigt er en del af DX group Odense
N« bestod af OZ1LLC Arne og OZ1LQH René, de to erfarne amatører,
og mig selv 0Z3ACO, som fik B-licens i sep. 88.
Ideen til turen kom fra Arne og René, som havde puslet
med tanken om at prøve at være i den anden ende af et "pile-up".
Jeg hørte om projektet, og da jeg altid har haft lyst til
at komme til Grønland, blev gruppen på tre mand.
Efter nogen tid kom Arne i kontakt med formanden
for Julianehåb-afdelingen 0X3CS Carsten, som tilbød os at
låne hans lejlighed, da han alligevel var i Danmark på sommerferie,
bare vi lovede at vande hans potteplanter.
Efter et par skriverier og nogle kontakter på 14130
blev det aftalt, at vi ville være i Julianehåb eller Qaqortoq
som det hedder på grønlandsk, fra den 10/7 til den 24/7
1989.
Endelig oprandt dagen, hvor vi skulle af sted. Da
vi ikke hører til dem, der tager på charterferie hvert år,
var det med nogen spænding, at vi satte os til rette i flyveren
i Beldringe. Der var da også problemer med hydraulikken,
som forsinkede os i en time, men alt gik fint og sikke en
oplevelse at se det hele fra oven. lcelandair fragtede os
fra København til Narsarsuaq med mellemlanding i Keflavik
Air Base. En sær fornemmelse at sidde i 10 km højde og skue
ud over indlandsisen. Flyet gjorde et par sving mellem fjeldene,
og der nede i bunden af fjorden var der en lille streg,
landingsbanen. Flyets højde tog meget hurtigt af, et sving
til og bump vi var landet efter ca. 4 timer fra København.
Medpassagererne brød ud i klapsalver, så gik det godt endnu
engang.
Vi kunne nu vælge, om vi ville flyve med helikopter,
eller sejle til Julianehåb, og vi besluttede os til at sejle.
Da vi skulle have vores bagage viste det sig, at min bagage
var kommet med helikopteren et eller andet sted hen, så
den fik vi først dagen efter. Vi blevkørt ned til havnen,
hvor vi ventede på båden .,Taterak«, som kom efter en times
venten i kulden. Vi begav os ud på den lange sejltur, imellem
isfjeldene i fjorden, og vi kom ind til de små udsteder,
hvor der blev sat passagerer af, og andre blev taget med.
Det tog ca. 6 timer at komme til Julianehåb og påturen så
vi drivis med flotte farver og formationer. Vi så også nogle
karakteristiske fjelde, "Strygejernet" og "Redekammen",
opkaldt efter deres udseende. Medpassagererne vidste for
øvrigt, at vi måtte være de OZ-folk, der skulle til Julianehåb.
Omsider kom vi da frem fulde af indtryk fra turen
og trætte efter ca. 20 timers rejse. Julianehåb er efter
danske forhold meget lille, og alle kender alle, i hvert
fald hvis man er taxachauffør. Vores kørte os rundt i byen,
da vi skulle have en nøgle til den lejlighed, vi havde lånt.
Manden, der havde nøglen, var ikke hjemme. Nå, så må han
være hos broderen, mente chaufføren, og der var han ikke.
Ja, så må han være hos sønnen, mente chaufføren, og der
var han. Vi kunne gå til ro efter en lang dag.
De to stationer, vi havde med, blev installeret i
henholdsvis Carstens radiorum, og i klubhuset, som er afbildet
på forsiden af vores qsl-kort.

Huset er fra 1920'erne og har været brugt som bl.a. telestation,
telefoncentral og radiostudie, og er nu blevet lokalafdelingens
klubhus. Huset er grønt og bygget af træ, det er uisoleret
og hundekoldt. Jeg har smuglyttet mig til, at afdelingens
medlemmer er ved at gøre det i stand, så det også er brugbart
om vinteren - tillykke med det. Der er meget fredeligt omkring
huset. På den ene side ligger den "gamle" kirkegård og på
den anden side ligger den "nye" kirkegård. Om dagen gik
vi tværs over den nye kirkegård for at komme til klubhuset
- om natten, i mørke, når vi skulle tilbage igen, fandt
vi en vej uden om kirkegården.
Under opholdet havde vi kontakt med tre lokale amatører
nemlig 0X3RA Herluf Rasmussen kaldet »Ras« og hans kone
0X3ZM Alice Rasmussen samt 0X3PH Peter Hjort. Vi vil gerne
her sige dem tak for deres store gæstfrihed og hjælpsomhed
under vort ophold i Julianehåb, som gjorde, at vi ikke følte
os isolerede med vores radioer. Vi havde nogle meget hyggelige
aftener hos familien »Ras«, hvor 0X3ZM udviste store kulinariske
evner. Og Peter Hjorth viste os rundt på Telestationen og
tog os med i sin båd ind l en af fjordene på kombineret
fiske- og sightseeingtur. Vi fik torsk med hjem, og vi fik
set nogle kirkeruiner fra de gamle Nordboeres tid.
|

René fik hurtigt startet stationen op i Carsten
Schou's radiorum: CQ CQ OX/OZ1LQH - meget få CQ-opkald
var nødvendige, før der blev svaret og tunet på frekvensen
- og nu gik det der ud af med ca. 1-2 qso'r pr. min. En
"pile-up" var nu en realitet, René sad nu her i den "anden
ende" og bestemte farten - uden at "tabe hovedet" - flot
klaret. Carstens antenne er en to element beam, som dog
ikke kan drejes, men står fast pegende mod Danmark. Der
blev kørt mange fra Europa. Ud på de små timer dog også
en del amerikanere.
Arne og jeg startede op i klubhuset med en TS 430
S og en tre element beam: CQ CQ OX/OZ3ACO eller CQ CQ
OX/OZ1LLC, og der blev straks tunet på frekvensen, der
blev svaret - en "pile-up" var i gang. Det der så så let
ud og lød så nemt hos René var i virkeligheden meget svært:
At holde fast i et kaldesignal, ikke at lade sig rive
med af for stor hastighed, at få skrevet kaldesignal i
loggen, at vurdere og give en fair rapport, at følge med
i qso'en, svare på evt. spørgsmål, at følge med i og nedskrive
tidspunktet, og måske, hvad Arne måtte en enkelt gang,
forklare hvad Grønland overhovedet er for noget. For at
holde en "pile-up" kørende, skal man have rimelig styr
på alle disse ting samtidig, uden at "tabe hovedet", og
det kneb gevaldigt for os i starten. Jeg er sikker på,
at René, når han lyttede på os, har krummet tæer en gang
imellem, for nogen gange døde en "pile-up" ud fordi vi
fumlede i det. Vi har haft nogle fantastiske sjove timer,
hvor vi har moret os over vores fejl. Senere gik det dog
bedre, da vi efterhånden lærte teknikken.
Der blev kørt 4500 qso'er. Da vi alle tre hovedsagelig
er "nøglebørn" blev langt de fleste kørt på cw, og heraf
tog René sin broderpart. Forholdene var ret gode på især
20 meter. 10 meter var lukket hele perioden. 40 og 80
meter blev luftet ud på de små timer. Byen ligger med
ret høje fjelde på tre af siderne; måske er det derfor,
at forholdene ikke er de allerbedste for dx, men vi fik
da kørt 70 lande på de to uger, vi var der, men meget
få lande syd for Ækvator.
Julianehåb er en by med ca. 5000 indbyggere. Havnen,
som er byens "Centrum", er omkranset af fjelde i en halvbue
på hvis skrænter de karakteristiske træhuse malet i kønne
farver er placeret, med udsigt ud over fjorden, hvor storisen
driver stille forbi. Forretningerne ligger også nede ved
havnen ikke så langt fra torvet, hvor Grønlands eneste
springvand findes. Tværs gennem byen løber en elv, som
kommer fra søen, Taserssuag, som er Julianehåbs ferskvandsforsyning.
Byens drenge står oppe på broernes rækværk svingende med
en fiskesnøre viklet op på et lille stykke træ og med
en stor trekrog i den anden ende, spejdende ned i vandet
efter de fisk, der går op i elven, som de prøver at fange
ved krogning. Hver dag kommer fangerne ind med sæl, som
kvinderne parterede med deres "ulu" - kvindekniv. Man
kunne købe frisk sælkød, havkat og ørred hver dag fra
"skuret" på havnen.
Det var jo ikke radio alt sammen! Vi gav os også
tid til at tage på et par vandreture op i fjeldene. Den
kønneste tur var nok, da vi var på Nordfjeldet ca. 418
m over havet. Her fra er der en pragtfuld udsigt over
Julianehåb Fjord og over selve byen, til "Redekammen"
og "Strygejernet", og vi kunne se indlandsisen i det fjerne.
En gang imellem kom en helikopter til og fra Julianehåb,
hvis motorstøj kun understregede den uvante og besnærende
stilhed.
Med hjemmefra havde vi spandevis af myggebalsam,
da vi havde hørt rygter om, at moskitorerne faktisk kun
ventede på at tømme de få turister, der kunne finde på
at tage til Julianehåb, for blod, for at kunne føre deres
slægt videre. Der må have været en del turister i år,
for vi mærkede faktisk ikke noget til dem.
Vi har haft en meget fin tur til Grønland, og det
har været en meget stor oplevelse for os alle tre, så
jeg vil slutte denne lille beretning med at fortælle,
at hjemturen gik meget fint med helikopter-flyvning fra
»Heliporten« i Julianehåb til Narsarsuag, og herfra over
Keflavik med lcelandair til Kastrup, hvor vi lige netop
kom for sent til flyet til Beldringe.
Hvor vi skal hen næste gang? Måske et sted under
lidt varmere himmelstrøg.
|